Skip to main content

Når Løve Apotek den 12. juni åbner en filial i Kvickly i Slotscenteret i Holbæk markerer det en ny tid med skærpet konkurrence i forlængelse af den nye apotekerlov.Det nye samarbejde er et resultat af en aftale, som Coop og apotekerkæden APOTEKEREN indgik sidste år. Aftalen kan ikke blot bane vejen for øget konkurrence, men er også et synligt bevis på en branche, som er på vej fra et halvoffentligt marked til et b2C-marked. Hertil kommer den specielle ting, at der ikke må pris-konkurreres på kerneydelsen. (receptpligtig medicin.)Coop og APOTEKEREN forventer, at der vil komme en række af den slags løsninger i løbet af det kommende år.

Hverdagen skal være nemmere for kunderne

I følge kædedirektør Allan Kristoffersen, Kvickly sker det som led i en strategi, der gør hverdagen lettere for kunderne, når de kan de kan klare deres apoteksindkøb samtidig med, at de er ude at købe ind i KvicklyFor kæden APOTEKEREN, har man altid haft de lange briller på: “Vi arbejder kontinuerligt på, at være med til at gøre hverdagen lidt nemmere for apotekets kunder. Dette var også årsagen til, at vi i 2011 etablerede online platformen apotekeren.dk, hvorfra kunderne let og tilgængeligt kan foretage deres køb af apoteksvarer og få ekspederet deres recepter. Forklare apoteker og bestyrelsesformand for APOTEKEREN, Per Wijngaard.

Øget konkurrence medføre nye partnerskaber og nye muligheder

I de her år oplever vi partnerkonstellationer, som ville være utænkelige for under ti år siden. PostNord der rykkede ind i Føtex, frisører der rykkede ind i Matas og nu ser vi så apotekerne rykke ind i Kvickly og her er apotekeren ikke i tvivl om potentialet.– Myndighederne har i mange år ønsket at modernisere apotekersektoren, samtidig med at udlevering af medicin sker med fokus på patientsikkerhed, lave priser, rådgivning, og effektivitet. Det har medført øget konkurrence, men også nye muligheder for apotekerne i Danmark. Ved at åbne apoteksenheder i Kvickly håber vi at hjælpe denne målsætning på vej, både for Kvicklys og for apotekets sædvanlige kunder. Fortæller Per WijngaardDet bliver spændende at se hvad denne nye partner konstellation mellem et sundheds-ikon og et dagligvare-ikon iøvrigt kan føre til.

Apotekerloven gav et boost til markedsudviklingen

Apotekerbranchen er interessant, fordi den som en del af vores sundhedsmæssige infrastruktur er tæt koblet til den offentlige sektor. Underlagt nogle reguleringer der der ville få andre brancher i den private sektor til at jamre sig.Indtil for få år siden kunne man dårligt tale om apotekerbranchen som et rigtigt marked, selvom der var intern konkurrence mellem de enkelte apoteker. Men apotekerloven fra 2015 har blødt op for dette og sat gang i vækst og konkurrence, selvom vi fortsat ikke kan sammenligne markedsvilkårene med eksempelvis bilbranchen.Apotekerloven er et eksempel på hvordan den offentlige myndighed (lovgiver) kan skabe eller initiere en markedsudvikling. Vi har tidligere set hvordan det gik, da man liberaliserede posten og samtidig indførte E-Box. I forhold til apotekerbranchen ser vi en helt anden udvikling.

100 nye apoteker på halvandet år satte skub i konkurrencen

Der er i alt omkring 400 apoteker i landet, og 100 af dem åbnede mindre end halvandet år efter, at den nye apotekerlov blev vedtaget. Den nye apotekerlov har tvunget de fysiske apoteker til at tænke ud af boksen. De kan ikke længere leve af at være det lokale sundhedsmæssige ikon i gadebilledet. De skal markedsføre sig på en anden måde og differentiere sig fra deres konkurrenter i nærområdet.

Et marked uden priskrig i hårfin balance mellem kvalitetskrav fra myndighed og forbruger

Apotekerbranchen befinder sig på en hårfin balance mellem to købere. Den ene. Den offentlige myndighed, der via tilskud til borgernes medicin, samt et hav af reguleringer har tæt indflydelse på apotekervirksomheden. Den anden er borgeren, der køber sin medicin, til en pris der er fastsat, så priskrig på receptpligtig medicin er udelukket.Det betyder, at to af de væsentligste konkurrencevilkår på dette marked er 1) tilgængelighed og 2) kvalitet i service.Rigtig mange mennesker vælger i følge apotekerforeningen apotek ud fra beliggenhed. De køber ganske enkelt deres medicin og andre apotekervarer på det apotek, der er placeret tættest på.

Konkurrencesituationen er til forbrugerens fordel

En af de parametre som apotekerne ved, at borgerne vurderer ud fra, når de skal vælge apotek, er servicen. Hvis man oplever dårlig service på et apotek, vil mange være mindre tilbøjelige til at vælge netop det apotek i fremtiden.Den øgede konkurrencesituation har derfor tvunget apotekerne til at yde den bedste service for deres kunder, hvis de forsat vil eksistere. Det stigende antal af apoteker er altså i høj grad til borgernes fordel, da man vil opleve en kamp om bedre service rundt om i landets apoteksfilialer.

Vil du læse resten af artiklen?

Prøv OPS-Indsigt gratis i 4 uger

Få adgang med det samme - ingen binding - ingen kreditkort 4 ugers gratis prøveperiode

Log ind

Leave a Reply