Dom er en gamechanger, der stopper kommuner i at regne priser ud på servietter

Del artiklen:
Debatten om kommunernes prissætning på frit-valgs-området går langt tilbage, men nu er der faldet en dom i landsretten, som idømmer en kommune, at betale millioner kroner til en privat leverandør.
Debatten om kommunernes prissætning på frit-valgs-området går langt tilbage, men nu er der faldet en dom i landsretten, som idømmer en kommune, at betale millioner kroner til en privat leverandør. - Foto: Henning Bagger/Ritzau Scanpix

I Dansk Industri kalder branchedirektør Jakob Scharff en landsretsdom, hvor Brønderslev Kommune idømmes at efterbetale en frit-valgs-leverandør 5 mio. kr., for en gamechanger. Hos Dansk Erhverv mener markedschef Morten Jung, at det nu er slut med kommunale prisberegningerne på en serviet.

Af Steen Houmark, [email protected]

Kommunernes beregning af afregningspriser af private leverandører af hjemmehjælp er med en spritny dom fra Vestre Landsret i mandags atter sat på dagsordenen. Retorikken hos de to store arbejdsgiverorganisationer, Dansk Erhverv og Dansk Industri er helt ude i de floromvundne armsving.

Debatten om kommunernes prissætning på frit-valgs-området er lige så gammel som lovgivningen og strækker sig dermed tilbage til 2003, men nu er der altså faldet en dom i landsretten, som idømmer Brønderslev Kommune pligt til at betale over 5 millioner kroner til en privat hjemmeplejeleverandør.

Læs også:
Kommune dømt til at betale over 5 millioner til frit-valgs-leverandør i sag om timepriser

Sagen er unik og et resultat af, at branche- og arbejdsgiverorganisationen KA Pleje har stævnet kommunen, for det man i runde termer kan beskrive som underbetaling af en leverandør. Samtidig bliver det interessant at følge, hvad der sker i de øvrige sager, hvor KA Pleje også har stævnet en række kommuner.

Styrker argumentet for en lovændring

Hos Dansk Erhverv er man mere end godt tilfreds med dommens udfald.

”Det gode ved denne dom er, at det nu er klokkeklart, at kommunerne ikke længere bare kan lave deres omkostningskalkulationer på bagsiden af en serviet og så kalde det en pris,” siger Markedschef Morten Jung til OPS-Indsigt og han er klar til næste skridt.

”Det er nu vi skal gå i offensiven i forhold til den måde det offentlige beregner deres priser, så vi sidder ikke og venter på om Brønderslev Kommune vil anke dommen,” siger Morten Jung.

Her har man i længere tid søgt aktindsigt i forskellige kommuners prisberegninger. ” Så vi agter fortsat at forfølge det spor, ligesom der nu er en endnu stærkere begrundelse for at få ændret servicelovens §92 stk 5 med henblik på, at der skal afregnes bagudrettet, når kommunerne tages i at regne forkert,” siger Morten Jung til OPS-Indsigt.

En gamechanger

Hos Dansk Industri er man også ude i de helt store adjektiver, når man taler om dommen. Her mener man, at dommen rækker langt videre end kun til ældreområdet.

”Det er noget af en gamechanger. En ting er nemlig hvad det kommer til at betyde for ældreområdet, men vi kommer til at kigge nøje ned i dommen for at se, om det her er noget vi kan benytte på andre områder, fordi den her problemstilling er jo noget som række langt ind i resten af velfærdsområdet,” siger branchedirektør Jakob Scharff i en kommentar til dommen.

Han peger på, at hele sagen understreger den manglende gennemsigtighed med de kommunale udregninger bag afregningen af de private leverandører, hvad enten man kalder det takster eller priser, så på den led ligger han på linje med Morten Jung fra Dansk Erhverv.

”Den manglende transparens rejser spørgsmålet om, der reelt er tale om en systematisk underbetaling af private virksomheder ikke blot på ældreområdet men på hele velfærdsområdet, hvad enten der nu er dagtilbud på børneområdet, genoptræning på sundhedsområdet eller botilbud på socialområdet,” siger Jakob Scharff til OPS-Indsigt.

”Ud over at vi vil have en ændring af loven, så lad os dog nu få de rigtige tal frem. Lad os få reel åbenhed i offentlig forvaltning også i forhold til økonomien. Det bliver vores ny mantra – åbenhed i offentlig forvaltning også i forhold til økonomien,” siger Morten Jung og peger dermed ind i den frustrationsbunke, der ligger hos en række private aktører på velfærdsområderne.

Ny instans som kan kontrollere kommunerne

Det som også er interessant ved dommen er, at de fem millioner som Brønderslev Kommune forventeligt skal betale tilbage, er fundet på baggrund af et skøn.

”Det fordi det er så umuligt at gennemskue de kommunale regnestykker, at landsretten har været nødsaget til at lave et skøn,” siger Morten Jung.

Oprindelig var det nemlig et betydeligt større beløb på over 22 millioner kroner, som den private virksomhed mente at Brønderslev Kommune skulle betale tilbage, ”Men end ikke kommunen kan komme med en beregning, der modbeviser kravet, som retten kan holde sig til og retten må derfor sjusse sig frem til fem millioner kroner og det er pinligt,” siger Morten Jung til OPS-Indsigt.

For at undgå at de typer af sager fremover skal afgøres i retssystemet arbejder Dansk Erhverv på, at man får etableret en instans under konkurrence- og forbrugerstyrelsen, der kan efterregne det som Morten Jung beskriver som kommunale kreative beregninger. På den led ligger han ikke langt fra Jakob Scharff, der stiller spørgsmålet om, hvorvidt der er tale en systematisk underbetaling af de private leverandører.

Læs også:
Påfaldende store forskelle i kommunernes afregningspriser på frit-valgs-området

OPS-indsigt har rettet henvendelse til KL for at få en kommentar til dommen og herunder også kommentarerne fra Dansk Erhverv og Dansk Industri. Her er meldingen, at man vender tilbage så snart som muligt, men lige vil se nærmere på domsafsigelsen.