Kommune: Intervare beordrer chauffører til at blive selvstændige

Del artiklen:
Københavns Kommune har kritiseret løn- og arbejdsvilkår for chauffører i Intervare. Nye oplysninger tyder på, at Intervare arbejder ud fra en helt bevidst strategi, vurderer arbejdsmarkedsforsker.
Københavns Kommune har kritiseret løn- og arbejdsvilkår for chauffører i Intervare. Nye oplysninger tyder på, at Intervare arbejder ud fra en helt bevidst strategi, vurderer arbejdsmarkedsforsker. - Foto: Martin Sylvest/Ritzau Scanpix

Intervare der bringer mælk, toiletpapir og andre dagligvarer ud til svage borgere i kommunen, beordrer chauffører til at blive selvstændige, inden de starter. Det afslører undersøgelse.

Dagligvaretjenesten Intervare, der er Nemlig.coms moderselskab, arbejder systematisk med at gøre chauffører selvstændige, inden de begynder at arbejde for selskabet.

De nye oplysninger fremgår af en undersøgelse fra Københavns Kommune. Det skriver A4 Arbejdsmiljø.

Kommunen har talt med flere chauffører, der oplyser, at Intervare har en person fast tilknyttet, der vejleder chaufførerne om, at de skal registrere sig med eget CVR-nummer, inden de starter. Chaufførerne har ofte ikke været selvstændige, før de begynder at arbejde for Intervare.

Københavns Kommune har undersøgt løn- og arbejdsvilkår for chauffører i Intervare, der bringer mælk, toiletpapir og andre dagligvarer ud til ældre og svage borgere i kommunen. Undersøgelsen blev sat i værk i kølvandet på afsløringer om kritisable arbejdsmiljø- og ansættelsesvilkår i datterselskabet Nemlig.com.

Hvis chaufførerne er at regne som selvstændige, slipper Intervare for arbejdsgiveransvaret, når chaufførerne er syge, har ferie eller kommer til skade på jobbet.

Forsker: De prøver at slippe udenom

Undersøgelsen viser også, at chaufførerne ikke sender fakturaer til Intervare. Det er ellers fast procedure, at selvstændige sender faktura, når de har udført en arbejdsopgave en anden part og skal have betaling.

De nye oplysninger tyder på, at Intervare arbejder ud fra en helt bevidst strategi, vurderer arbejdsmarkedsforsker Bent Greve fra RUC.

– Det bekræfter billedet af, at de i realiteten er ansatte. Man er ikke selvstændig erhvervsdrivende, hvis man ikke selv fremsender fakturaer. Når man beder folk om at etablere et CVR-nummer, indikerer det, at der i Nemlig og Intervare i hvert fald har været en bevidst strategi om, at det skal se ud som om, at chaufførerne er selvstændig erhvervsdrivende, siger Bent Greve til A4 Arbejdsmiljø og slår fast:

– De prøver at slippe uden om deres arbejdsgiveransvar ved at gøre det her.

Intervare afviser beskyldninger

Intervare er lodret uenig i Københavns Kommunes udlægning, oplyser virksomheden til A4 Arbejdsmiljø.

Selskabet afviser, at man rekrutterer chauffører og beordrer dem til at lade sig registrere som selvstændige. Ligesom Intervare også afviser at have en ansat til at stå for opgaven.

“Intervare kan afkræfte kommunens opfattelse om, at Intervare skulle have nogen ansat, eller fast tilknyttet, til at vejlede om oprettelse af CVR-nummer eller lignende”, står der i en redegørelse fra Intervare til Københavns Kommune, hvor selskabet afviser alle beskyldninger.

Kommunen valgte at undersøge forholdene i Intervare, fordi moder- og datterselskabet deler samme lagerhal i Brøndby. Derudover har Nemlig.coms chauffører i visse tilfælde også kørt for Intervare.
Københavns Kommune offentliggjorde resultater fra undersøgelsen i maj, og de viste, at seks chauffører for Intervare er blevet underbetalt.

Kommunen vurderer, at det er et klart brud på arbejdsklausulen. Det har ikke været muligt at få en kommentar fra Københavns Kommune.

Vil du læse resten af artiklen?

Prøv OPS-Indsigt i 4 uger gratis og få adgang med det samme
Eller log ind nedenfor

Glemt adgangskode - lav en ny her